29 באוקטובר 2012

איך את יודעת שהגיע הזמן להפסיק עם הדיאטות?

כולם מדברים על שינוי אורח החיים ומעבר לאורח חיים בריא, אבל לא כל אחת מוכנה למאמץ שדורש הקרבה ושינוי של הרגלים ישנים. הדיאטנית רונית ציוני מסבירה איך לעשות את זה בתזמון הנכון ולהכין את עצמך לחיים חדשים

  
רונית ציוני
    
צילום: iStockphoto
אם את ממש אוהבת לאכול, כנראה שאת לא צריכה דיאטה. אם המחשבה על כך שבארוחה הזו מותר לך לאכול רק ארבע כפות אורז עושה אותך יותר רעבה, כנראה שאת לא צריכה דיאטה. אם על עורך יש סימני מתיחה כה רבים שאת כבר לא סופרת, כנראה שאת לא צריכה דיאטה. אם גופך הוא אקורדיון אנושי שהתנפח והתכווץ כל כך הרבה פעמים, כנראה שאת לא צריכה דיאטה. אם כשאת שומעת את המילה "דיאטה" את מרגישה שמנה, כנראה שאת לא צריכה דיאטה. אם מה שקראת עד עכשיו גרם לך להבין שאת לא צריכה דיאטה, סימן שעשית את הצעד הראשון.
  
 יצאת מהמעגל הנבזי והמתסכל הזה שנקרא דיאטות. מעגל רצוף אשליות, פנטזיות ואכזבות. השאלה הנשאלת היא – לאיזה מעגל את רוצה להיכנס במקום? שינוי אורח החיים ומעבר לאורח חיים בריא הן סיסמאות מאוד אופנתיות היום, אך האם הן נכונות כרגע גם עבורך?
  
חשבי לרגע מהי המשמעות של שינוי. "שינוי", על פי ההגדרה המילונית, הוא תהפוכה, פעולה הנוגדת את טבע ההרגלים היומיומיים שלנו. כל שינוי אשר נוגד את ההרגלים שלנו טומן בחובו מאמץ, שמשמעותו לשים את מושא השינוי בראש סדר העדיפויות בחייך כרגע. מוכנות להקרבה זמנית לשם צמיחה ורווח תמידי. האם את באמת מוכנה כרגע למאמץ?
  
אם תשובתך היא לא, אני ממליצה לך לא לנסות כרגע לעשות את השינוי, כי אינך רוצה לנחול כישלון ואכזבה נוספים, מאלה יש לך מספיק. זכרי: "Timing Is Everything!".
  
אם תשובתך היא כן, בואי נעשה זאת כמו שצריך.
   
הצעד הראשון הוא הכנה מנטלית, רגשית ופרקטית: את לוקחת על עצמך פרויקט חדש. מהיום, המיקוד שלך הוא רק בפעולות למען השינוי. כל דבר אחר מקבל משמעות משנית. לא מדובר בהזנחת שאר התחומים בחייך, רק בשינוי סדר העדיפויות. הכיני את עצמך וסביבתך – הודיעי לקרובים לך שאת עומדת בפני תהליך בו ייתכן שתזדקקי לעזרה. מצאי לך תמיכה רגשית לרגעי הקושי (בעל, חברה, או אדם שעבר חוויה דומה). הוציאי מביתך גורמים אשר עלולים לגרום לך לרצות לשבור את התהליך (כמו מזון מפתה) והכניסי גורמים מעוררי מוטיבציה (תמונות מתקופה רזה יותר, ספרים/כתבות על אנשים מעוררי השראה שעשו זאת לפנייך, מזון טעים ובריא).
 
ייתכן שמושא השינוי, כמו הרגלי האכילה, מספקים לך צרכים רגשיים רבים. חשוב שתביני כי מעצם התהליך אולי תחווי משברים רגשיים קלים, אך קבלי זאת בסבלנות. מדובר במשבר קטן וזמני בלבד.
  
לאחר שעשית את צעד ההכנה האישי שלך, הצעד השני הוא פנייה לגורם מקצועי מתאים, כמו דיאטנית שמתמחה בשינוי הרגלי אכילה, מאמן אישי (קואוצ'ר) או פסיכולוג. זכרי כי תעודות המטפל אינם העיקר אלא החיבור האישי. אם בפגישתכם הראשונה את מרגישה נינוחות מסוימת, ביטחון באדם מולך ורצון לחזור ולשמוע עוד, כנראה שמצאת את המטפל שלך.
  
הקפידי על דרישות הטיפול והתכונני לתהליך אשר לוקח זמן, אך זכרי את נקודת הסיום היפה שעומדת להגיע. והכי חשוב: למדי ליהנות מהדרך, קבעי יעדי ביניים ותגמלי עצמך כאשר את מגיעה אליהם!
  
אם קיימות עדיין התלבטויות, או שאת רוצה לשתף בתהליך שעברת, את מוזמנת לכתוב לי.
 
בהצלחה!

  
רונית ציוני היא דיאטנית קלינית,  M.Sc, B.Sc, RD, המטפלת בהשמנת יתר ושינוי דפוסי אכילה, מאמנת להרזיה, NLP  Practitioner, ומעבירה ייעוץ, טיפול וליווי לפני ולאחר ניתוחים לקיצור קיבה.
לכתיבת מייל לרונית
  
     

תגיות: דיאטה, ירידה במשקל, שינוי הרגלי אכילה, רונית ציוני, מליס ניהול תוכן ואתרי אינטרנט

 

2 comments:

  1. מסכימה בהחלט. בתור אחת שניסתה המון דיאטות חלקן מוצלחות וחלקן לא הבאסה זה שתמיד משמינים. החלטתי שאני מפסיקה עם כל התפריטים הללו ואוכלת מה שאני רוצה וכמה שאני רוצה

    השבמחק
  2. נהדר.
    אכילה אינטואיטיבית היא בהחלט הפתרון.
    ממליצה לך בחום ללכת לדיאטנית שמתמחה בשינוי הרגלי אכילה ע"מ לקבל הכוונה.
    בהצלחה!

    השבמחק