16 בינואר 2013

על ספורט ותזונה בהריון ואחרי לידה

  

דווקא אחרי לידה, כשאת עייפה, רעבה ועצבנית, זה הזמן לקחת את עצמך בידיים ולהכניס לחיים הרגלי תזונה נכונים ופעילות גופנית. ד"ר דפנה לב מסבירה בדיוק איך עושים את זה

           

ד"ר דפנה לב
       


צילום: iStockphoto
נושא התזונה מאוד משמעותי בתקופות של שינויים בחיים, ובמיוחד אחרי לידה, כשההריון וההנקה משנים את כל התמונה. את עייפה, עצבנית, רעבה? עוברים עלייך לילות קשים וימים מעייפים? למי בכלל יש מקום להכין סלט או לעשות ספורט? "אני כל כך גדולה וכבדה", את אומרת, ובקושי נושמת... שאלות כאלו ואחרות מלוות אותנו בדיוק ברגעים הקשים. רגעים של התרגשות גדולה וגם קושי עצום וחוויות חדשות. אז איך אפשר לשמור על תזונה מאוזנת ופעילות גופנית, יחד עם הקלה רגשית לנו ולתינוק?
    
סלט וירקות
  
תזונה מאוזנת כוללת הרבה ירקות. הירקות מכילים ויטמינים רבים, חלקם נוגדי חימצון (בעלי תפקיד הגנתי על הרקמות), כולם בריאים, ואפילו אם אין סלט – תמיד אפשר לאכול ירקות חתוכים. כל עגבנייה, מלפפון או גמבה הם חבילת ויטמינים זמינה.
   
סיבים תזונתיים
  
הסיבים "מסדרים את הביקורים" בחדר השירותים, מעודדים את חיידקי המעי הידידותיים להתחדש ותורמים להרגשת שובע תקינה. סיבים תזונתיים נמצאים בעיקר בדגנים, ירקות ופירות.
  
מרקים
  
מרק הוא מעין תרופה: חם, רך, טעים ומזין. כמו שתינוק אוהב חלב, כך המרק יפנק גם אותך. אפשר לטחון את המרק לעיסה סמיכה, וזוהי הקדמה טובה לכל ארוחה.
   
דגנים ופחמימות
  
מפחמימות אנחנו מפיקים אנרגיה. במיוחד בתקופת ההריון והלידה, ההנקה והלילות חסרי השינה, כל טיפת אנרגיה חשובה. בדגנים מלאים יש מלאי של ויטמינים מקבוצת B, ושוב – סיבים תזונתיים. קטניות הן סוג של פחמימות, ומאוד מזינות.
   
אז מהיום את מחליטה: במקום העוגות, העוגיות והמאפים – שחוץ מלרוקן את מלאי הוויטמינים שלך ולהעלות את מפלס השומנים לא תורמים לכלום – תתחילי לצרוך לחם מחיטה מלאה, פסטה חומה, אורז-בר עם אפונה, קינואה ותירס, עדשים וחומוס. ולא לשכוח שליד כל פחמימה חשוב לצרף את בן זוגה, החלבון.
  
מתוק
   
מתוק ובריא? יש הרבה אפשרויות כאלו. מה דעתכן על פרי? על תמר ותאנה?  או על חטיף גרנולה?
   
חלבונים
   
החלבונים בונים את השרירים, את התאים, ומשמשים חומר מוצא להורמונים שונים. בתקופה של הנקה, הריון ועודף תאבון, חשוב לצרוך חלבונים יחד עם פחמימות. חלבונים מומלצים הן למשל קטניות, ובמיוחד הסויה והטופו – מהם ניתן להכין יופי של מאכלים משביעים ובריאים.
  
שומנים
 
לשומנים יש תפקיד חשוב אצלנו בגוף, ויש אפילו ויטמינים והורמונים שפעילים רק בסביבה שומנית. אסור לוותר על השומנים, אלא יש לצרוך אותם במידה. מקורות טובים ונכונים לשומן הם שמן זית בסלט, טחינה, אגוזי מלך, אבוקדו או מעט זיתים.
  
ולא לשכוח ספורט

ספורט, את שואלת? בדיוק עכשיו כשאת בקושי הולכת?  הספורט חשוב מאין כמוהו לגוף ולנפש. נשים בהריון תקין יכולות להמשיך בשגרת היום הרגילה, ולהוסיף לה הליכה בשכונה, על שפת הים או בדרך לעבודה, ותרגילים עדינים של חיזוק שרירים, בסטודיו או מול הטלוויזיה. גם אחרי לידה, אני ממליצה לחזור לשגרה באמצעות הליכה, שיעורי פילאטיס או תרגילים בבית לעיצוב הגוף. כל תינוק רוצה אמא בריאה ומרוצה, אז פשוט תסמכי על בן הזוג, על החמות או על אמא שלך, על דודה או שכנה טובה, שיקחו את התינוק לשעה קלה – ולכי לעשות ספורט.
   
שלכן עם המון אהבה,

 
ד"ר דפנה לב

    

תגיות: תזונה אחרי לידה, דיאטה אחרי לידה, תזונאית, מליס ניהול תוכן ואתרי אינטרנט

תגובה 1:

  1. זה בהחלט לא דבר קל לעשות אחרי לידה במיוחד כשכל מה שאת רוצה לעשות זה לישון כי המתוקי מתעורר כל שעתיים אבל מצד שני, כשכבר הצלחתי לשכנע את עצמי לעשות ספורט, זה דווקא מילא אותי באנרגיות והייתי אמא אפילו עוד יותר טובה!

    השבמחק