10 בינואר 2013

למה אנחנו אוכלות כל כך הרבה בחורף?

  

אם גם את אוכלת יותר ונוטה להשמין בימים הקרים, חשוב שתשימי לב אם הסיבה היא פיזיולוגית (כי קר לך) או רגשית (כי רע לך). הדיאטנית רונית ציוני מסבירה למה זה קורה ומה אפשר לעשות



רונית ציוני
צילום: iStockphoto

אפור מדי בחוץ בימים האחרונים, קר מדי בבית בלילות האחרונים. איך זה משפיע עלינו? האם גם אתן התחלתן לסבול מאכילת יתר?

קיימות שתי סיבות לאכילת יתר בחורף: אכילת יתר מסיבות פיזיולוגיות (צורך הגוף להתחמם), ואכילת יתר מסיבות רגשיות. כאן נציע לכן מספר פתרונות לשתי הסיבות.
    

אכילת יתר מסיבות פזיולוגיות (צורך הגוף להתחמם):
בימים קרים אלה אנו נוטות להיות רעבות לעתים תכופות יותר. רעב הוא דרכו של הגוף לדרוש אנרגיה (אנרגיה = קלוריות). מלבד כך שהאנרגיה הכרחית לשם פעילותו הבסיסית של הגוף, האנרגיה גם מספקת חום. בנוסף, עצם פעולת האכילה מחממת את הגוף. המסקנה? אם נחמם את הגוף באופן יזום – הוא ידרוש פחות אנרגיה!
  
התלבשי היטב: דאגי להיות עטופה היטב מכף רגל ועד ראש כדי לא לסבול מקור. במידת הצורך, הפעילי חימום לשמירה על טמפרטורה סביבתית מיטיבה.

אכלי ארוחות ערב חמות אך קלות: הפכי את ארוחת הערב לחמה, אך דאגי שלא תהיה כבדה מדי. הארוחות הכבדות בדרך כלל עתירות יותר בקלוריות בהשוואה לארוחות קלות ולוקח להן זמן רב להתעכל, ובכך את עלולה לפגום באיכות השינה שלך. דוגמאות לארוחות ערב חמות וקלילות: טוסטים חמים עם ירקות, פשטידות ומרקי ירקות או קטניות.

שתי הרבה תה חם: הכיני קנקן תה צמחים/ירוק מתקתק. כך תיהני מטעם נהדר, תוספת ויטמינים ומינרלים (בתה הירוק ישנם קטכינים המסייעים בתהליך ההרזיה), אספקת נוזלים מירבית (בחורף אנו בדרך כלל לא שותות מספיק, התייבשות זו מעכבת את תהליך ההרזיה!), וגם תרגישי את תחושת החמימות מתפשטת בגופך בכל לגימה.

פעילות גופנית: אמנם הגשם בחוץ הוא תירוץ די טוב עכשיו, אך מדי פעם ישנן הפוגות. ארגני לך בייביסיטר לשעה קלה ונצלי את הימים הבהירים לריצה או הליכה קצרה. ברגע שתעברי את מכשול היציאה מהבית, תביני עד כמה התחושה היא מדהימה. אם בכל זאת תתעקשי להישאר בבית, תוכלי לבצע פעילות גופנית גם תוך כדי צפייה בטלוויזיה, בעזרת תרגילי משקולות פשוטים שיעצבו ויחזקו את שרירי גופך.
   
אכילת יתר מסיבות רגשיות:
חוסר שעות השמש מוריד את רמת יצירת הסרוטונין בגוף (חומר המיוצר במוח באופן טבעי מחשיפה לאור, ומשפיע לטובה על מצב הרוח), כך שמצב הרוח, במילים עדינות, לא משהו. השהייה הממושכת בבית מובילה לחיכוכים גדולים יותר עם בני המשפחה. פתאום יש הצפה רגשית. אחת מהדרכים להירגע היא אכילה. גם אם לא במכוון לשם הרגעה, אנו לוקחות את השוקולד הזמין לנו במזווה, שפשוט עושה לנו טוב בסוף יום כזה.


אז איך נתמודד עם האכילה הרגשית? איך נעשה לעצמנו קצת טוב?
התקשרי לחברה או כתבי מכתב: השיתוף תמיד עוזר, גם אם לא במשהו ספציפי. לפעמים אנו לא יודעות למה בדיוק רע לנו, אך עצם השיחה עם חברה יכולה להביא להתפרקות ושחרור. החברה לא זמינה? כתבי מכתב. שפכי על הדף את כל התסכולים, העצב, המרמור, התקוות והפנטזיות.
   
שימי מוזיקה שמחה ברקע: מחקרים מראים כי עצם השמיעה של מוזיקה בעלת אופי קצבי ושמח, מעלה את מצב הרוח וייצור האדרנלין, ותשפיע באופן חיובי על כל בני הבית.
   
רקדי: אם המוזיקה קצבית, רקדי קצת מול המראה. גם לך מותר, לא רק לבנות השש-עשרה. אולי בגלל זה הן חסרות כל דאגה? שתפי את הילדים והמציאו יחד ריקוד מצחיק משלכם. איזה ילד לא רוצה לעשות שטויות עם אמא? J
  
זמן איכות לעצמך: נסי לארגן לעצמך קצת זמן איכות לבד בחדר. לקריאה קצרה, תנומה קלה, מדיטציה או סתם צפייה בתוכנית אהובה.
  
אכלי אוכל חם ומזין: במקום לנשנש או לבלמס (כך בדרך כלל נראית האכילה הרגשית), אכלי ארוחה חמה, מגוונת ומזינה. דאגי ששליש ממנה יכיל פחמימות מורכבות. מלבד הטעם, הן יסייעו לך ביצירת הסרוטונין אותו הזכרנו קודם.
  
חורף חמים לכולן.
    

רונית ציוני, דיאטנית קלינית, RD, B.Sc, M.Sc, טיפול בהשמנת יתר ושינוי דפוסי אכילה. מטפלת באכילה רגשית, אימון להרזיה, NLP  Practitioner, ייעוץ, טיפול וליווי לפני ולאחר ניתוחים לקיצור קיבה.
הצטרפי לפייסבוק של רונית לקבלת הדרכה והכוונה.
 
   

תגיות: רונית ציוני, דיאטה,תזונה בחורף, שמירה על המשקל בחורף, מליס ניהול תוכן ואתרי אינטרנט


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה